W ostatnim koncercie z cyklu Interakcje zaprezentujemy swoisty portret głosów indywidualnych. Jego zwieńczeniem będzie wielokrotnie nagradzana, ekwilibrystyczna kompozycja Not I Agaty Zubel w wykonaniu samej autorki.
John Cage w sposób rewolucyjny rozszerzył pole rozumienia muzyki. Cykl Interakcji zaczynaliśmy od przekraczania granic, tym razem natomiast wyjdziemy poza instrument. Wyobrażony soundscapeCage’a nie tylko intonuje cały koncert, ale też stanowi punkt wyjścia do dalszych poszukiwań dźwiękowych. Będziemy eksplorować dźwiękonaśladowczą rzeczywistość muzyki współczesnej – od skaczącej igły gramofonu przez brzmienie płyt winylowych aż po szumy, zgrzyty, świsty i stuki. Oswajając hałas otoczenia i codzienności, współcześni kompozytorzy wplatają je w swoje utwory. Instrumentaliści stoją więc przed zadaniem przekroczenia zasad i wychodzenia poza instrument, nie tylko brzmieniowo, poprzez rozszerzanie technik wykonawczych, ale także wcielając się w postaci performerów, dramaturgów czy wokalistów.
Wszyscy żyjemy w dźwięku, soundscape jest naszą codziennością, a najprostsza definicja muzyki to „uporządkowanie dźwięków”. Dzisiaj muzyka to właściwie niczym nieograniczony zbiór brzmień, w którym na równych prawach funkcjonują szum drzew z partiami instrumentów dętych, a dźwięki sztućców i talerzy z sekcją perkusyjną. Carola Bauckholt w swym utworze podąża za dźwiękami przyrody w szmerach, szumach i świstach, natomiast u Andrzeja Kwiecińskiego więcej jest mechanistyczno-miarowych stuków, pyknięć i trzasków. Na tym jednak nie koniec. Słowo też dźwięczy. Z połączenia monologu Samuela Becketta (składającego się z szeregu niepowiązanych ze sobą zdań opisujących historię starej kobiety, która w przeszłości przeżyła traumę) z zaawansowaną sonorystycznie muzyką Agaty Zubel powstał jeden z najwybitniejszych utworów naszych czasów – Not I. Pojedyncze sylaby, głoski oraz partykuły zabrzmią w wykonaniu pełnym żaru i werwy.
Wydawcą utworów Agaty Zubel jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne