12 pieśni i pejzaży dźwiękowych pokrywa 12 zmieniających się krajobrazów, opowiadając historię i przyszłość jednej planety. Eko-opera napisana wspólnie przez brytyjskiego producenta techno Andy’ego Stotta i łotewskiego kompozytora Kristsa Auznieksa do libretta islandzkiego poety Sjóna. One last wake up call on the way to the doom.
Polska premiera opery NeoArctic stworzonej we współpracy Łotewskiego Chóru Radiowego i duńskiego kolektywu producencko-kreatywnego Hotel Pro Forma (współtwórcy m.in. Tomorrow, in a Year duetu The Knife). Spektakl odważnie bada antropocen, epokę geologiczną charakteryzującą się ostrym wpływem ludzkości na wrażliwy ekosystem. Poprzez połączenie klasycznego śpiewu, elektroniki, inscenizacji i ruchu, a także dynamiczne wizualizacje bazujące na fotografiach z NASA NeoArctic porusza szeroki zakres problemów środowiskowych, od zmian klimatycznych, przez urbanizację i cyfryzację całych gałęzi przemysłu, aż po erozję gleby. Ludzie stali się „siłą natury”, która odgrywa kluczową rolę w szybkim, bezmyślnym i drastycznym niszczeniu Ziemi.
Spektakl powstał we współpracy artystów i naukowców na bazie długookresowych badań. Natura we właściwym znaczeniu się skończyła, stała się przystawką do działalności człowieka, co niesie ze sobą dramatyczne, niekontrolowane konsekwencje. Nasz styl życia, nasza chciwość i kapitalizm prowadzą nas do zagłady. Spektakl przygląda się współczesnej cywilizacji przemysłowej poprzez krajobraz dźwięków i obrazów w 12 performatywnych utworach. Zgliszcza i ginące gatunki naturalne, nowe technologiczne formy życia i postindustrialne krajobrazy charakteryzują nową erę.
Na wielkiej scenie 12 niesamowitych śpiewaków w specjalnych strojach. Słowa są śpiewane, szeptane, krzyczane i rytmicznie wypowiadane, repetytywnie wykuwając kolejne krajobrazy dźwiękowe. Napisał je Sjón, islandzki poeta, prozaik, który współpracował z Björk, napisał kilka uznanych librett operowych (w tym do Folie à Deux Emily Hall, pokazywanej na Sacrum Profanum w 2016 roku). Głosom towarzyszy eksperymentalna muzyka elektroniczna uznanego producenta post-techno Andy’ego Stotta oraz łotewskiego kompozytora Kristsa Auznieksa, który napisał piękne, lecz ulotne melodie. Scena pokryta białą tkaniną, niczym płótnem dla światła, kolorów i filmowych projekcji. Krajobraz ulega ciągłym zmianom, a pierwszy statek wycieczkowy wyruszył już w swoją podróż przez Przejście Północno-Zachodnie. Wkrótce podążą za nim kolejni ekoturyści Nowego Świata, wyposażeni w sprzęt do rejestrowania cudów natury i mapowania zmian geologicznych, biologicznych i klimatycznych. Nie przegapcie kolejnego rejsu!