Już 30 czerwca w ICE Kraków koncert „Navigatio Desiderium”, zwiastujący nowy cykl „Sacrum Profanum: Kanon”. W Sali Teatralnej (S2) wybrzmią „Lemelki”, czyli nowy utwór Piotra Tabakiernika powstały na zamówienie Chóru Polskiego Radia z okazji Roku Stanisława Lema oraz utwór włoskiego kompozytora Francesca Filideiego, którą wykonają instrumentaliści Orkiestry Muzyki Nowej.

 

Festiwal Sacrum Profanum to niezwykle ważne wydarzenie na muzycznej mapie, bo jak mało które z niezwykłym pietyzmem pokazuje najciekawsze zjawiska muzyki współczesnej. Bez awangardy nie ma rozwoju – również w muzyce. W KBF każdego dnia pokazujemy, że chcemy się rozwijać na wielu płaszczyznach, a poprzednia edycja Sacrum Profanum niech będzie tego najlepszym dowodem. Festiwal jednak żyje swoim cyklem i konceptami i nie zawsze w jego programie znajduje się miejsce na zaprezentowanie dzieł, które są kamieniami milowymi, swoistym kanonem dla muzyki współczesnej. Stąd pomysł na cykl „Sacrum Profanum: Kanon”, który naturalnie będzie powiązany z festiwalem, ale jego celem będzie właśnie skupienie się na dziełach najważniejszych. Cykl będzie wpisywał się także w szerszy zakres polityki kulturalnej Krakowa. Dlatego na koncercie 30 czerwca zostanie zaprezentowany m.in. utwór, który powstał na zamówienie Chóru Polskiego Radia z okazji Roku Stanisława Lema – podkreśla dyrektorka KBF Izabela Błaszczyk.

Koncert rozpocznie się od kompozycji “Skończyłem każdy gest” włoskiego kompozytora Francesca Filideiego, którą wykonają instrumentaliści Orkiestry Muzyki Nowej. Filidei, uczeń Salvatore Sciarrino, zdobywa coraz większe międzynarodowe uznanie. W swej muzyce również stawia pytania ostateczne: “Człowiek wymyślił trzy sposoby do badania życia: filozofię, religię i sztukę. Dla mnie muzyka jest najskuteczniejsza, ponieważ działa z czasem, a my postrzegamy życie w czasie”.

 Prezentowany w drugiej części koncertu nowy utwór Piotra Tabakiernika powstał na zamówienie Chóru Polskiego Radia z okazji Roku Stanisława Lema. Kompozycja daleko wykracza poza muzyczne ramy, będąc w istocie parateatralnym utworem performatywnym. „Lemelki” wzięły swój początek od refleksji kompozytora nad tym, czego mógł pragnąć Lem. Jaką wolę autora można wyczytać z jego tekstów? Lektura doprowadziła Tabakiernika do następujących wniosków: Mimo zabawnie brzmiącej nazwy i sporej dawki humoru wpisanego w partyturę, dotyka kwestii podstawowych dla naszego istnienia. Pragnienie Lema, aby wiedzieć, jest stale obecne, zarówno w młodzieńczym wierszu rozpoczynającym utwór, jak i w osobistych rozmowach dojrzałego artysty prowadzonych ze Stanisławem Beresiem, na których kanwie powstała część finałowa. Jednocześnie, niejako między wierszami, pojawia się pragnienie idące o krok dalej: aby widzieć. Można się domyślać, że im większa świadomość mijania naszego życia i przybliżania się do nieuchronnego końca, tym bardziej palące staje się to pragnienie, nawet gdy – jak Lem – deklarujemy się jako wierzący tylko w to, co namacalne i sprawdzalne. Z napięcia między niewiedzą a wiedzą, między mrokiem wiary a światłem oczu, wreszcie, między tym, co Lema, a tym, co moje, powstały „Lemelki”.

Francesco Filidei – Finito ogni gesto na flet, klarnet, róg, perkusję, skrzypce i wiolonczelę (2010) 13’ 
***
Piotr Tabakiernik – Lemelki* dla aktora, chóru, skrzypiec, altówki, wiolonczeli, kontrabasu i perkusji (2021) [światowe prawykonanie]

 Wykonawcy:
Instrumentaliści Orkiestry Muzyki Nowej
Łukasz Beblot – kontrabas
Wojciech Herzyk – perkusja
Paweł Dynek – chłopiec
Radosław Krzyżowski – aktor
Chór Polskiego Radia
Dariusz Brojek – choreografia / ruch sceniczny
Maria Piotrowska-Bogalecka – dyrygent

 *utwór inspirowany twórczością Stanisława Lema

Koncert współorganizowany przez Fundację Chóru Polskiego Radia – Kraków

Koncert „Navigatio Desiderium” realizowany w ramach projektu „Chór Polskiego Radia - dedykacje muzyczne”

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca