Program:
17.00 / Rynek Główny (spotkanie obok Wieży Ratuszowej)
Erwan Keravec – Urban Pipes (2023) 
Philip Glass – Two Pages (1968) 
Éliane Radigue – OCCAM OCEAN XVII (2019) 

18:30 / Secret Location (publiczność zostanie zaprowadzona na miejsce drugiej części koncertu)
Paweł Malinowski – And it rose and it fell and pulsed like a wave na akordeon, altówkę, elektronikę i wideo (2020)
Monika Szpyrka – Unhelpful Thinking Styles na akordeon, altówkę, audio playback i projekcję świetlną (2020) 
Rafał Zapała – USŁUG na akordeon, altówkę i media (2020)
James Black – HEL na akordeon, altówkę i wideo (2022) 

Wykonawcy:
Duo van Vliet:
Rafał Łuc – akordeon
Rafał Zalech – altówka

Znów stawiamy na niecodzienny w nowym repertuarze instrument – tym razem dudy. Erwan Keravec w różnych częściach Rynku Głównego wykona utwory Glassa, Radigue i własny, dając miastu sygnał, że festiwal Sacrum Profanum rozpoczął się na dobre. Każda kompozycja prezentuje inny aspekt dud: tradycyjną dla tego instrumentu grę w marszu, dynamikę i rytmiczność oraz długi dźwięk i medytację.

Francuz jest wirtuozem gry na szkockich dudach, interesuje się zarówno muzyką tradycyjną, jak i współczesną, również tą improwizowaną. Na Sacrum Profanum wykona słynne Two PagesPhilipa Glassa, które – pierwotnie napisane na fortepian – idealnie pasuje do transpozycji na dudy poprzez wykorzystanie artykulacyjnych możliwości instrumentu.

Pozostałe dwa utwory kontrastują ze sobą. Éliane Radigue chciała przede wszystkim poskromić dudy i pokazać ich delikatne, być może wcześniej nieznane oblicze, odkrywając zupełnie nowe jakości dźwiękowe. N°20/58 Heinera Goebbelsa to kolei utwór typowy dla tego twórcy, studiujący obecność artysty na scenie oraz jak okoliczności wpływają na odbiór utworu. Tak powstała kompozycja dla dudziarza w ruchu przeznaczona do wykonywania w plenerze, by wykorzystać naturalny potencjał instrumentu. Keravec zagra więc na Rynku Głównym – uroczyście, artystycznie i oficjalnie, niczym hejnalista, dając sygnał krakowiankom i krakowianom, że festiwal rozpoczął się na dobre!

Szerokie wykorzystanie multimediów w programie łączącym muzykę z refleksją nad współczesnością: wyzwaniami stojącymi przed współczesnym mężczyzną, odróżnianiem prawdy od fałszu i brzydotą w przeestetyzowanej rzeczywistości. W utworach najciekawszych polskich kompozytorów młodego pokolenia – Szpyrki, Malinowskiego czy Zapały – usłyszymy Duo van Vliet. 

Duo van Vliet tworzą obecnie akordeonista Rafał Łuc i altowiolista Rafał Zalech. Nazwa zespołu pochodzi od nazwiska nieżyjącego już Dona Van Vlieta, lepiej znanego jako Captain Beefheart – wielkiej osobowości rocka awangardowego. Celem zespołu jest eksploracja własnych możliwości i poszerzanie repertuaru na oba instrumenty. W programie koncertu znalazły się dzieła najciekawszych polskich twórców młodego pokolenia: Moniki Szpyrki, Pawła Malinowskiego i Rafała Zapały, zestawione z kompozycją Jamesa Blacka. Wszystkie szeroko wykorzystują media i elementy performatywne – obok rozszerzonych partii instrumentalnych. Program łączy refleksję nad współczesnością z muzyką: raz oniryczną, raz precyzyjną, wypełnioną przepięknymi harmoniami, elementami performansu, ASMR czy plądrofonii – cytatami z innych utworów.