Loading...
Przejdź do treści
99
sacrum profanum

Summa Lemmologiae

 „Widziałem przyszłość” - 2021 Rokiem Lema! Festiwal Sacrum Profanum włącza się w obchody rocznicy setnych urodzin Stanisława Lema. Muzyka nieraz była przedmiotem opisu w prozie Lema, niejedną z tych futurystycznych wizji rozwoju muzyki, chciałbym usłyszeć. Zawsze była inna, eksperymentalna, nowoczesna. W Jego roku, wśród wydarzeń literackich, naukowych, filozoficznych, nie może też zabraknąć tych muzycznych! Na Sacrum Profanum przygotowaliśmy aż dwa programy z premierowymi kompozycjami. Interpretacji literackich utworów Lema podjęły się ich arcyciekawe polskie kompozytorki i kompozytorzy dwóch pokoleń.
Lo firgai. Maska Alka Nowaka mierzy się z tytułowym opowiadaniem o niedoskonałości stworzenia, transgresji i dualizmie. Libretto tego monodramu zostało przetłumaczone na uniwersalny język lożbański, który miał posłużyć nie tylko do komunikacji między ludźmi, ale też między nami i maszynami. Utwór powstał projektu The Science of Fiction na zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza dla Klangforum Wien. Kompozytor pisał go z myślą o Joannie Freszel i to ją usłyszymy u boku Spółdzielni Muzycznej. Konsekwentnie wspieramy ten krakowski zespół i bez kompleksów chcemy budować na lokalnym potencjale. W programie znalazły się także utwory Żanety Rydzewskiej i Mikołaja Laskowskiego, wyłonione w Lemowskim konkursie na kompozycje zorganizowanym przez IAM i wiedeński zespół, którego jurorami było dwoje wybitnych kompozytorów: Agata Zubel i Georg Friedrich Haas. Ich utwory powstały odpowiednio z inspiracji Powrotem z gwiazd i Fiaskiem Lema.
Punktem wyjścia dla Musikalisches Opfer #2 Peszata jest refleksja Lema nad możliwościami “stwarzania” rzeczywistości w żaden sposób nieodróżnialnej od tej, która nas otacza (S. Lem, Summa Technologiae): „W przypadku rzeczywistości sztucznych/wirtualnych mamy do czynienia ze złudzeniem doskonałym. Lem określa wspomniany proces terminem fantomatyka — tj. kreowaniem sytuacji, w której nie istnieją wyjścia ze świata fikcji w świat realny. W swym utworzę próbuję zobrazować człowieka “pomiędzy” rzeczywistościami. Pomiędzy tym, co realne i wydarza się na scenie, a tym, co wirtualne i widoczne dla odbiorcy w warstwie wideo” - mówi kompozytor.

Piotr Peszat – Musikalisches Opfer #2 na wiolonczelę solo, zespół kameralny, live-electronics i live-video (2021) 20’ (światowe prawykonanie)
Mikołaj Laskowski – Fiasco na zespół i elektronikę (2021) 12’
Żaneta Rydzewska – to my stars na 12 instrumentów (2021) 12’ (polska premiera)
Aleksander Nowak – Lo firgai. Maska. Monodram na sopran i kameralny zespół instrumentalny (2021) 35’

Wykonawcy:
Joanna Freszel – sopran
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble

Wybierz bilety

Twój koszyk