
GRANDS CONCERTS: COLLEGIUM VOCALE GENT
Historia męki w Ewangelii św. Jana różni się od tej opowiedzianej przez pozostałych trzech ewangelistów – u Jana nacisk położony jest na boskie pochodzenie Jezusa, który nie staje się tu tak ludzki jak w innych Ewangeliach. Nie jest barankiem prowadzonym na rzeź, lecz Panem i Władcą, który nie zna strachu. Wie wszystko, co się wydarzy, łącznie z tym, że śmierć na krzyżu nie będzie końcem – wie, że pokona śmierć.
Tę myśl w głęboki sposób oddają dźwięki i słowa Pasji według św. JanaJohanna Sebastiana Bacha, która po raz pierwszy zabrzmiała w Wielki Piątek 1724 roku w kościele św. Mikołaja w Lipsku. Naszym przewodnikiem przez muzyczne arcydzieło i pełną symboliki historię jest Ewangelista – solista, który w sposób niezwykle sugestywny przekazuje biblijny tekst: od wyciszonych, lecz pełnych napięcia, pierwszych scen męki, do poruszających, graniczących z afektem scen sądu i ukrzyżowania. Bach uzupełnił ponadto ewangeliczny przekaz poezją pasyjną autorstwa Bartholda Heinricha Brockesa, Christiana Heinricha Postela czy Christiana Weisego oraz słowami tradycyjnych pieśni kościelnych – tak powstała mistyczna i głęboko poruszająca opowieść o męce, ale przede wszystkim o triumfie Chrystusa nad grzechem i śmiercią.
Tradycja czytania pasji i wykonywania jej muzycznych opracowań w Wielkim Tygodniu nabiera nowego wymiaru, gdy doświadczamy jej na najwyższym poziomie artystycznym – a jego gwarantem są Philippe Herreweghe i Collegium Vocale Gent. Wieloletnie doświadczenie dyrygenta i zespołu, okrzykniętych już kilka dekad temu „specjalistami od Bacha”, pozwala słuchaczom w pełni poczuć dramaturgię opowieści i na nowo odkrywać geniusz kompozytora. Pod batutą Herreweghego genialnie brzmią partie chóralne, zarówno w scenach ilustrujących mękę Chrystusa, jak i w efektownych chorałach. Z ich intensywnymi emocjami wspaniale kontrastują refleksyjne, wręcz kontemplacyjne arie – które są tu absolutnie niezrównane. Muzyczny obraz męki i śmierci Chrystusa, w którym tak wyraźnie odbija się żarliwa pobożność lipskiego kantora, w wykonaniu Philippe’a Herreweghego i Collegium Vocale Gent staje się źródłem głębokich i dojmujących przeżyć.