
WAWELSKIE MISTERIUM: IN MOTU
W sercu królewskich komnat Wawelu ożywa sztuka, która muzykę, ruch i przestrzeń splata w jedno. Wawelskie misterium: In motu to niezwykłe spotkanie historii z żywym gestem i dźwiękiem, w którym subtelność barokowej muzyki przenika się z kunsztem tańca w otoczeniu historycznych wnętrz.
W pierwszej części wieczoru sceną staną się trzy wawelskie sale – każda z prezentacją innego wymiaru artystycznej kreacji. W Sali Poselskiej pod bacznym wzrokiem spoglądających ze stropu renesansowych rzeźbionych głów rozbrzmiewać będą wiolonczela, skrzypce i klawesyn. Czworo tancerze z zespołu Les Corps Éloquents ożywi przestrzeń ruchem, tworząc pełen wdzięku dialog między ciałem a muzyką. W Sali pod Zodiakiem, ozdobionej fryzem z symbolami kosmicznego porządku, subtelne dźwięki klawesynu spotkają się z tańcem, by muzyką i gestem opowiedzieć o ulotności piękna. Ostatnią z tych trzech opowieści, nakreśloną harmonią dźwięków i minimalistycznym tańcem, podziwiać będziemy w Sali pod Orłem.
W programie tej części wieczoru towarzyszyć nam będzie muzyka, którą skomponowali francuscy mistrzowie baroku: Jean-Baptiste Lully, André Campra, Marin Marais, François Couperin i Jean-Féry Rebel, a wykonają ją zespół Le Grand Ballet oraz klawesyniści Aleksander Mocek i Andrzej Zawisza. Całość podkreślą wyjątkowe choreografie Pierre’a Beauchampsa, Raoula Feuilleta i Guillaume’a-Louisa Pécoura – mistrzów tańca epoki Ludwika XIV. W interpretacji muzyków i tancerzy każda sala stanie się odrębnym światem zanurzonym w dialogu między dźwiękiem, ruchem i przestrzenią.
Finał wieczoru zgromadzi publiczność w dostojnej Sali Senatorskiej, której monumentalne wnętrze wypełni muzyka wielkich mistrzów. {oh!} Orkiestra pod kierunkiem artystycznym Martyny Pastuszki oraz solista Piotr Olech zaprezentują poruszający program instrumentalno-wokalny. Rozpocznie go melancholijny lament: Ach, dass ich Wassers g’nug hätteJohanna Christopha Bacha, w której przejmujący głos wnika w głębię ludzkich emocji. Następnie usłyszymy pełne duchowej intensywności Stabat MaterAntonia Vivaldiego, w którym ból i nadzieja splatają się w uniwersalnym wyrazie wiary i cierpienia.
Plan wydarzenia WAWELSKIE MISTERIUM: IN MOTU
Część I
Pierwsza część wieczoru odbywać się będzie w formie indywidualnego spaceru po komnatach. Muzycy i tancerze będą występować równocześnie w trzech wskazanych salach.
Czas trwania: 30 min
Sala Poselska: Andrzej Zawisza (klawesyn), Radosław Orawski (flet)
Sala pod Zodiakiem: Le Grand Ballet & Les Corps Éloquents
Sala pod Orłem: Aleksander Mocek (klawesyn)
Część II
Na drugą część koncertu zapraszamy wszystkich słuchaczy na koncert siedzący (miejsca nienumerowane) w Sali Senatorskiej.
Czas trwania: 30 min