Projekt składa się z czterech integralnych elementów: trzech prac wideo oraz instalacji dźwiękowej. Wspólnie tworzą one wielokanałową kompozycję, w której krajobraz nie jest jedynie tłem, lecz aktywnym nośnikiem struktury dźwiękowej. Modułowa realizacja skupia się na interakcjach postaci z krajobrazami o zbliżonej topografii. Surowe, statyczne kadry ukazujące wycinki krajobrazów Islandii, Norwegii i Czech stają się determinującymi nośnikami informacji, wpływającymi na jej przekaz poprzez właściwości terenu. Międzynarodowy wymiar projektu uwidacznia się w procesie powstawania poszczególnych prac, realizowanych w trzech różnych krajach Europy. Projekt dopełnia instalacja dźwiękowa pt. LARGO NA TRZY PUNKTY, w której mechaniczne „instrumenty” wykonują jedną z partytur, w czasie rzeczywistym. Instalacja emituje jednocześnie kompozycję zbudowaną z nagrań terenowych otoczenia dźwiękowego wszystkich trzech lokalizacji. Mechaniczna rytmiczność zderza się tu z organicznym charakterem nagrań, co wywołuje napięcie pomiędzy technologicznym a naturalnym aspektem dźwięku. To także refleksja nad wpływem człowieka na środowisko naturalne oraz ograniczeniami w percepcji pejzażu dźwiękowego jakie powoduje technologia.

WIDEO-PARTYTURA KRAJOBRAZOWA to projekt kierujący uwagę odbiorcy w stronę współczesnej notacji dźwięku, a jednocześnie podkreślający znaczenie słuchania jako świadomego aktu. Projekt bada nie tylko potencjał krajobrazu jako motywu, ale także jako struktury organizującej czas i materię dzieła. W dobie globalnych napięć środowiskowych i nadprodukcji obrazów, wystawa zachęca do głębszego spojrzenia na krajobraz — stanowiącego nie tylko widok, lecz przede wszystkim zapis, rytm, dźwięk i pamięć miejsca. Wystawa jest formą upublicznienia części artystycznej pracy doktorskiej Jacka Doroszenko pt. Dźwięk jako kategoria, medium i przekaz w intermedialnej realizacji artystycznej „Wideo-partytura krajobrazowa”.
Instytut Sztuki i Designu, UKEN Kraków. Promotor: dr hab. Jakub Pierzchała, prof. UKEN

JACEK DOROSZENKO — polski artysta intermedialny, autor prac wideo, instalacji dźwiękowych i projektów internetowych, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Stypendysta Unii Europejskiej NextGenerationEU ze środków KPO w 2024, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2020, Miasta Torunia w dziedzinie kultury w 2011 oraz beneficjent wielu międzynarodowych programów rezydencyjnych m.in. AAVC Hangar Barcelona w Hiszpanii,Kunstnarhuset Messen Ålvik w Norwegii, Atelierhaus Salzamt Linz w Austrii, Petrohradska Kolektiv Prague w Czechach, Klaipeda Culture Communication Center na Litwie. Petrohradska Kolektiv, Praga, Czechy. Laureat międzynarodowych konkursów, m.in. Fait Gallery Preview, Brno 2016 oraz What Next, Instytut Adama Mickiewicza, Galeria Jednostka, Odesa Photo Days, Instytut Kultury Polskiej w Londynie, British Council, Jam Factory Art Center we Lwowie w 2020. Artysta wystawiał swoje prace m.in. w Instytucie Polskim w Düsseldorfie, Exgirlfriend Gallery w Berlinie, Fait Gallery w Brnie, Foto Forum w Bozano, Narodowym Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego, Muzeum Współczesnym we Wrocławiu, Domu Norymberskim w Krakowie, Galerii Propaganda w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu, Galerii Jedna Dva Tři w Pradze, Fundacji Rodziny Staraków w Warszawie, Kasia Michalski Gallery w Warszawie. Uczestniczył w wielu festiwalach i wystawach zbiorowych, m.in. Mediations Biennale w Warszawie, The Wrong New Digital Art Biennale w Rio de Janeiro, CoCArt Music Festival w Toruniu, Transmission Arts Festival w Atenach, GENERATE! Festival for Electronic Arts w Tübingen, Open Source Art Festival w Sopocie, ISEA International Symposium on Electronic Art w Vancouver, Athens Digital Arts Festival, SURVIVAL we Wrocławiu, Future Places Festival w Porto, FILE Electronic Language International Festival w Sao Paulo, European Media Art Festival w Osnabrück, R>>EJECT Radicals Festival w Rotterdamie. Jego twórczość wizualna odbija się echem w obszarze sztuki dźwięku i muzyki. Przygotowując audiowizualne koncerty konsekwentnie eksperymentuje w obszarze muzyki elektronicznej, tworząc własny kod znaków, akustyki i symboli. Kompozycje Jacka Doroszenko zostały wydane w formie solowych albumów dźwiękowych o międzynarodowym zasięgu, m.in. w wydawnictwach Time Released Sound w USA, Eilean Records we Francji, Requiem Records w Polsce czy Audiobulb Records w Wielkiej Brytanii.