Wykonawcy:
Perrine Devillers – sopran
Eva Zaïcik – mezzosopran
Paco Garcia – alt
Cyril Auvity, Romain Bockler – tenor
Nicolas Brooymans – baryton
Le Poème Harmonique
Vincent Dumestre – dyrygent, dyrektor artystyczny
Program:
Claudio Monteverdi (1567–1643)
Vespro della Beata Vergine a Venezia 1643
Deus in adjutorium (anonim)
Antyfona Claudio Monteverdi Dixit Dominus secondo
Motet
Claudio Monteverdi
Laudate Pueri
Nigra sum
Laetatus sum
Salve Regina
Utwór instrumentalny
Claudio Monteverdi
Nisi Dominus secondo
Duo seraphim
Lauda Jerusalem
Pianto della Madonna
Francesco Cavalli (1602–1676) Ave Maris stella
Claudio Monteverdi Magnificat primo
GRANDS CONCERTS: LE POÈME HARMONIQUE / MONTEVERDI TESTAMENTO
Jak mogły brzmieć nieszpory, które Claudio Monteverdi prezentował pod koniec swego życia przed wspaniałym Wniebowzięciem Najświętszej Marii Panny Tycjana w weneckiej bazylice Santa Maria Gloriosa dei Frari – tej samej, w której został pochowany w 1643 roku? Nieszpory z 1610 roku uchodzą dziś za arcydzieło, jednak nie zapominajmy, że to tylko jedno z możliwych rozwiązań, rodzaj fotograficznej pamiątki zatrzymanej w czasie i przechowanej dla potomności dzięki temu, że dzieło ukazało się drukiem. Tymczasem po nieszpory – formę zmienną i efemeryczną – Monteverdi sięgał przez całe życie i przy rozmaitych okazjach związanych z kultem maryjnym. Podążając za tradycyjnym układem nieszporów ku czci Maryi – tak charakterystycznych dla ogarniętej religijną gorączką Wenecji, która wciąż nosiła piętno dżumy siejącej śmierć w latach 1630–1631 roku – Vincent Dumestre i Le Poème Harmonique prezentują wybór kompozycji ze zbioru Selva morale e spirituale z 1641 roku. Tworzą w ten sposób rodzaj artystycznego testamentu artysty znajdującego się u szczytu sławy i możliwości twórczych. Utwory o kameralnym charakterze, jak antyfony i motety instrumentalne, przeplatają się tu z dziełami monumentalnymi: psalmem Dixit Dominus czy kantykiem Magnificat, napisanymi na dwa chóry w stylu concertante, co było znakiem rozpoznawczym ówczesnej muzycznej Wenecji. Prawdziwym klejnotem w tym skarbcu jest Pianto della Madonna, w którym Monteverdi odtwarza poruszający Lament Ariadny – jedyny zachowany do dziś fragment jego drugiej opery L’Arianna – zmieniając jedynie tekst, aby uczynić go częścią nowych Nieszporów dla Najświętszej Maryi Panny. Wykonanie Le Poème Harmonique zabrzmi w bazylice Mariackiej przed ołtarzem Wita Stwosza – to będzie pierwszy koncert Festiwalu Misteria Paschalia w tej ważnej dla Krakowa świątyni. Koncert zostanie poprzedzony spotkaniem z cyklu Listening Keys.