
GRANDS CONCERTS: LE POÈME HARMONIQUE / CAVALIERI
Urodzony w 1550 roku w zamożnej szlacheckiej rzymskiej rodzinie Emilio de’ Cavalieri nie tylko odegrał ważną rolę w życiu artystycznym Italii końca XVI wieku, lecz także znacząco wpłynął na bieg dziejów muzyki. Pozostając na służbie Ferdynanda Medyceusza jako zarządca imprez artystycznych i organizator uroczystości dworskich, takich jak m.in. ślubu swego mecenasa z Krystyną Lotaryńską, odpowiadał za ich przygotowanie i oprawę muzyczną. Wprawdzie wobec rozlicznych zainteresowań i obowiązków komponowanie stanowiło dla Cavalieriego tylko margines jego działalności i jego dorobek jest stosunkowo niewielki, jednak dla historii muzyki posiada on zasadnicze znaczenie. We współpracy z najświetniejszymi artystami i poetami tamtych czasów Cavalieri tworzył dla florenckiego dworu m.in. dramaty pastoralne (np. Aminta do tekstu Torquata Tassa), w których dał się poznać jako kompozytor wpływowy i nowatorski. Co więcej, bywa uważany wręcz za twórcę monodii akompaniowanej – bazując na humanistycznej estetyce podkreślającej indywidualizm i rolę jednostki, zastąpił styl polifoniczny śpiewem bardziej zbliżonym do naturalnej ekspresji ludzkiego głosu.
Jedno z ostatnich dzieł Cavalieriego: Lamentationes Hieremiae Prophetae należy do najbardziej niezwykłych dokonań w muzyce religijnej końca XVI wieku. Po raz pierwszy bowiem w historii muzyki religijnej kompozytor sięgnął po stile rappresentativo i monodię, a poprzez zastosowanie formuł chromatycznych i użycie głosu solowego, ktoremu odpowiada chór, nadał Lamentacjom zupełnie nową wyrazistość i siłę dramatyczną.
To niezwykłe dzieło zabrzmi w wykonaniu Vincenta Dumestre’a i Le Poème Harmonique, artystów, którzy nie przestają zachwycać oryginalnością w doborze repertuaru i pasją w przekazywaniu go słuchaczom.