Ważne miejsce w programie zajmują polskie premiery o szczególnym wymiarze. Definiują nowy paradygmat sztuki współczesnej. Zawierają elementy powiązane z tożsamością artysty, jego szczególnej misji w formowaniu lokalnej kultury. Porządkują świat postpandemiczny z zabezpieczeniem dziedzictwa kulturowego. Kreują nowe formy sztuki wyrafinowanej, zaangażowanej wobec współczesnych wyzwań stawianych przez migrację i zagrożenia związane z wojną. Koncerty i instalacje prezentowane będą m.in. w Hevre, Akademii Muzycznej oraz w sieci. Wydarzenia Festiwalu Audio Art są transmitowane na żywo w Internecie na stronie www.audio.art.pl

Informacje o instalacjach Audio Art 24 w Pałacu Potockich:

Marek Chlanda, Marek Chołoniewski - Uszy, oczy, nos (Kraków)
Rekonstrukcja instalacji z końca lat 80-tych jest formą flippera, w której paręset kulek przelatuje przez rynny, tunele/tuby itp. Zaczynają od dwóch konstrukcji zamkniętych schodów (najwyższe punkty instalacji, około 250 cm), kończą na taflach szklanych, blaszanych leżących na podłodze. Do tych przebiegów przymocowane są mikrofony kontaktowe (piezo), które nagłaśniają, przetwarzają i sterują strukturami dźwiękowymi w komputerze według zasady ATT (Audio Time Tiggering), modelu zainicjowanego przez Marka Chołoniewskiego pod koniec lat 80-ch ubiegłego wieku. Bieżąca wersja jest monitorowana za pomocą kamery internetowej.

Jacek Złoczowski - BOT-CITY to wizja post-humanistycznego dialogu dwóch chatbotów, wykorzystujących jako język elementy wirtualnej i realnej przestrzeni. Słowami w tym dialogu są fizyczne obiekty zeskanowane w 3D, a dialogiem dynamicznie generujące się wirtualne miejsca. Boty rozmawiają ze sobą przy użyciu przestrzeni, tworząc post-humanistyczne wizje miast i nadając własne znaczenie nie-miejscom – pospolitym, niezauważanym elementom miejskiej infrastruktury.

Aleksandra Słyż - Hypercycle to nieskończona w czasie, wielokanałowa instalacja dźwięku przestrzennego, interaktywna, przeznaczona dla dwóch uczestników (maksymalnie dwie osoby mogą aktywnie uczestniczyć w instalacji w tym samym czasie). Za pomocą czterech czujników ruchu (dwa na osobę) mogą oni wchodzić w interakcję z dźwiękiem i ze sobą nawzajem.
Przestrzeń i miejsce: Hypercycle jest przeznaczony do pomieszczenia typu black box, w którym publiczność (w tym aktywni uczestnicy instalacji) znajduje się wewnątrz wielokanałowej przestrzeni dźwiękowej.

Andrzej Wasilewski- Kompozycja na 16 dozymetrów
16 liczników Geigera-Müllera, znanych również jako dozymetry, wykonanych metodą Do It Yourself (DIY). Licznik działa poprzez pomiar różnych rodzajów promieniowania (jonizującego, alfa, beta, gamma) i przelicza natężenie promieniowania na wartość liczbową, a w celu ostrzeżenia mierzącego o potencjalnym niebezpieczeństwie generuje falę dźwiękową przypominającą trzaski o różnej częstotliwości, dynamice i natężeniu. Im silniejsze źródło fali – alfa, beta, gamma – im wyższa zmierzona wartość, tym bardziej agresywny, trzaskający dźwięk. W 16 ołowianych sarkofagach umieszczane są próbki węgla poddane wcześniej intensywnemu promieniowaniu alfa i beta (gamma jest szkodliwe dla zdrowia). W sarkofagach umieszczane są szklane sondy – stanowiące jedną część aparatury pomiarowej. Sondy reagują na fale emitowane przez próbkę i uruchamiają całą sekwencję pomiaru/alarmu. W efekcie dublowania dozymetrów powstaje chaotyczna, nieuporządkowana kompozycja dźwięków szelestu i trzasków, będąca „przedłużeniem dźwiękowym” niestabilnych fal emitowanych z próbek węgla.