Zapraszamy na niezwykły koncert, podczas którego pierwszy raz w Krakowie Aleksander Dębicz wraz z Cracow Golden Quintet zaprezentują efekty swojej współpracy.

Koncert odbędzie się w Sukiennicach w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku, gdzie artyści wkomponują swoją muzykę w wyjątkowy klimat miejsca.

W programie wieczoru usłyszymy autorskie kompozycje Dębicza m.in. „The Portals” na kwintet dęty i fortepian – utworu pochodzącego z płyty Sideways. Następnie otworzymy drzwi do jazzującego świata Georga Gershwina, prezentując jego arcydzieło, takie jak "Amerykanin w Paryżu". Aleksander Dębicz, utalentowany kompozytor i pianista, przedstawi również swoje nowe autorskie kompozycje między innymi na waltornię i fortepian. Zwieńczeniem wieczoru będzie słynne Rhapsody in Blue w opracowaniu A. Dębicza i R. Gutschego na kwintet dęty i fortepian.

Serdecznie zapraszamy już 18 lutego o godzinie 19:00 do Sukiennic!

Aleksander Dębicz – fortepian
Cracow Golden Quintet:
Natalia Jarząbek – flet
Kamil Kuc – obój
Tomasz Sowa – klarnet
Małgorzata Wygoda – fagot
Konrad Gołda – waltornia

Aleksander Dębicz jest jednym z najbardziej wszechstronnych polskich pianistów oraz kompozytorem.

Punktem wyjścia dla działalności artystycznej Aleksandra Dębicza jest improwizacja oraz autorska muzyka, którą często łączy z repertuarem klasycznych mistrzów. W jego twórczości od lat przejawia zamiłowanie do sztuki filmowej i to właśnie w tym kierunku kompozytorskim obecnie podąża.

W 2015 roku na debiutanckiej płycie „Cinematic Piano” (Warner Classics) wydał cykl 12 własnych kompozycji inspirowanych sztuką filmową. Od tego czasu skomponował muzykę do filmów, słuchowisk i przedstawień teatralnych, nawiązując m. in. współpracę z Teatrem Polskim w Warszawie, Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie czy Teatrem Żydowskim w Warszawie. Za muzykę do słuchowiska Polskiego Radia „Anna Karenina” w reż. Katarzyny Michałkiewicz otrzymał nagrodę na festiwalu Dwa Teatry 2019.

W 2018 roku ukazał się trzeci album artysty - „Invention” (Warner Classics). Dębicz zaprezentował na nim swoją interpretację kompletu Inwencji i Sinfonii J. S. Bacha oraz autorskie kompozycje inspirowane Bachem i muzyką hip-hopową. Płyta została nominowana do Fryderyka 2019 i zebrała szereg bardzo entuzjastycznych recenzji. W kwietniu 2019 roku wydany został nowy utwór Aleksandra Dębicza „The Union”, skomponowany z okazji 15. rocznicy wejścia Polski do Unii Europejskiej. W tym samym roku artysta skomponował utwór „PasaCatedral” na gitarę koncertującą, obój, fortepian i smyczki na zamówienie festiwalu Akademia Gitary. Kompozycja ta została wykonana w najstarszych polskich katedrach - w Gnieźnie, Kołobrzegu i Poznaniu. Solistą był wówczas wybitny gitarzysta Łukasz Kuropaczewski. W 2020 roku Aleksander Dębicz skomponował utwór „Victoria 1920” na uroczystość upamiętniającą rocznicę Bitwy Warszawskiej.

Dębicz współtworzy duety z wybitnymi muzykami, z którymi opracował już kilka oryginalnych programów, opartych na muzyce klasycznej i improwizacji. Z wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem nagrał m.in. znakomicie przyjęty dwupłytowy album „Bach Stories” (Warner Classics), nominowany do Fryderyka 2018. Z saksofonistą Szymonem Nidzworskim skomponował i nagrał muzykę do filmu „Dotknięcie” w reż. Katarzyny Michałkiewicz. Od 2020 roku współpracuje z Jakubem Józefem Orlińskim, z którym wykonuje nietypowe opracowania muzyki barokowej, jak i autorskie kompozycje.

W 2021 roku ukazał się czwarty album Dębicza „Adela” z własnymi kompozycjami i aranżacjami (Warner Classics), który artysta nagrał w duecie z gitarzystą Łukaszem Kuropaczewskim i z gościnnym udziałem kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego (nominacja do Fryderyka 2022). W tym samym roku Dębicz w duecie z Marcinem Zdunikiem nagrał singiel z ich autorskim opracowaniem „Jauchzet, frohlocket” z Oratorium na Boże Narodzenie J. S. Bacha. Pojawił się też w roli aranżera i pianisty na płycie Szymona Komasy z piosenkami Kabaretu Starszych Panów. 

Największym, jak dotąd, autorskim przedsięwzięciem artysty jest jego najnowszy album „Sideways” (2022), na który Dębicz skomponował utwory na większe składy instrumentalne: m.in. z kwintetem dętym i orkiestrą smyczkową. Znalazły się na nim również oryginalne interpretacje dwóch klasycznych dzieł Bacha i Gershwina.

Aleksander Dębicz jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Elżbiety Tarnawskiej. Koncertuje w Polsce i za granicą (m.in. Niemcy, Francja, Stany Zjednoczone, Rumunia, Włochy, Austria, Turcja), prezentując publiczności zarówno własną muzykę, improwizacje, jak i interpretacje muzyki klasycznej oraz nowej. W 2022 roku wraz z Polską Orkiestrą Radiową pod dyr. Michała Klauzy prawykonywał dedykowaną mu Symfonię koncertującą Macieja Małeckiego. W tym samym roku artysta debiutował na prestiżowych i zupełnie różnych festiwalach muzycznych - Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju (w duecie z Marcinem Zdunikiem) oraz na festiwalu Męskie Granie (w duecie z Jakubem Józefem Orlińskim).

W trakcie swojej kariery zdobył wiele nagród, m.in. w 2013 roku zwyciężył w Transatlantyk Instant Composition Contest, jedynym na świecie konkursie symultanicznej improwizacji do filmu. W 2022 roku wygrał międzynarodowy konkurs Bridgerton Scoring Competition, organizowany przez firmę Spitfire Audio. Jego muzyka do fragmentu serialu  Netflixa „Bridgertonowie” została uznana za najlepszą spośród zgłoszonych 4 tys.  Kompozycje oceniał Kris Bowers - autor oryginalnej muzyki do „Bridgertonów” - oraz zespół Spitfire Audio. Od 2024 Dębicz nagrywa dla międzynarodowej wytwórni Warner Classics & Erato, z którą podpisał ekskluzywny kontrakt.

CRACOW GOLDEN QUINTET to zespół doceniany zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej, czego potwierdzeniem jest szereg nagród: II nagroda i dwie nagrody specjalne w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie (2019); I nagroda w Rome International Music Compe­tition w ramach Rome Chamber Music Festival (2016); I nagroda w Madrid International Music Competition (2016); I nagroda w International Music Competition w Londynie (2015); I nagroda w Międzynarodowym  Przeglądzie Zespołów Kameralnych w Jaworze (2015); I nagroda w International Competition „Davorin Jenko” w Belgradzie (2015).

Cracow Golden Quintet był wielokrotnie zapraszany na międzynarodowe festiwale muzyczne, takie jak: Paderewski Festival w Stanach Zjednoczonych, Alexan­der Arutiunian International Wind Festival w Armenii, Crusell Music Festival w Finlandii, Międzynarodowy Festiwal Leoša Janáčka w Republice Czeskiej, ISA Festival w Austrii, Międzynarodowy Festiwal „Ogrody Muzyczne” w Warszawie, Międzynarodowy Festiwal „Młodzi Arty­ści w Krakowie”, Międzynarodowy Przemyski Festiwal „Salezjańskie Lato”; a także do prestiżowych sal kon­certowych: Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzy­mie, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szyma­nowskiego, Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malaw­skiego w Rzeszowie czy Zamku Królewskiego na Wawelu.

Cracow Golden Quintet bierze również udział w pra­wykonaniach oraz nagraniach utworów z XX i XXI wieku. Zespół współpracuje z wytwórnią DUX, Warner Classics, a także z austriackim ORF.

W 2020 roku, nakładem wydawnictwa DUX, ukazała się jego debiutancka płyta z muzyką polską, która została nominowana do nagród Akademii Fonograficznej Fryderyk 2021 w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna. Krążek zyskał pochlebne recenzje w kraju i za granicą. W roku 2021 zespół pod­jął współpracę z pianistą i kompozytorem Aleksandrem Dębiczem. 9 września 2022 roku, nakładem Warner Classics, ukazała się najnowsza płyta pianisty z udzia­łem kwintetu. Na krążku zatytułowanym Sideways można usłyszeć m.in. Błękitną rapsodię George’a Gershwina w opracowaniu na kwintet dęty i fortepian oraz nowy utwór Aleksandra Dębicza The Portals. W grudniu 2023 roku ukazała się płyta Polish Wind Quintets vol. 2 – drugi krążek w serii promującej muzykę polskich kompozytorów.