Jak napisać ciekawą opowieść? Zacznij od ciekawego bohatera! Pomoże Ci w tym ten warsztat. Przez cztery godziny stworzysz intrygujący portret psychologiczny Twojej postaci. Dowiesz się, jak czerpać przy tym z własnych doświadczeń i kiedy zmyślać. Poznasz koncepcję cienia, potrzeby, pragnienia i celu głównego bohatera i nauczysz się ją opisywać poprzez wygląd. Poznasz zasady komponowania opowieści, a następnie napiszesz kilka tekstów, w których pokażesz swoją postać, oraz zaplanujesz dłuższą opowieść z jej udziałem! Jeśli dopiero zaczynasz pisać, ten warsztat da Ci solidne podstawy, aby stworzyć swoją pierwszą opowieść. Jeśli masz już doświadczenie w pisaniu, pokażę Ci, jak pogłębić psychologię swoich postaci i sprawić, aby były jeszcze ciekawsze i pełniejsze! O mnie: Od 2019 roku pomagam pisarzom, redaguję i prowadzę kursy pisania, które mają sens. Lubię konkret i chcę dawać konkretne rozwiązania. Moją misją jest zachęcić ludzi do pisania: użytkowo i kreatywnie, dla akademii, dla biznesu, , dla zabawy, dla siebie. Chcę pokazać, jak pisać dobrze i z przyjemnością. Z wykształcenia jestem anglistką i doktorką językoznawstwa – mam duże doświadczenie w pisaniu i redagowaniu tekstów naukowych po polsku i angielsku. Z natury jestem nerdem – zapytaj mnie o teorię i technikę pisania, a nie zamknę się przez godzinę. Z powołania jestem pisarką – kiedy piszę, jestem najbardziej sobą. Od 2024 roku razem z Joanną Nałęcz prowadzę Polską Akademię Pisania. Przez nasze warsztaty i konsultacje przeszło kilkudziesięciu praktykujących pisarzy. Nasi klienci publikują w wydawnictwach takich jak Znak, Prószyński, Fabryka Słów, Mięta czy Wydawnictwo Bukowy Las.
Harmonogram wydarzenia:
1. Przywitanie Każdy opowiada, kim jest i co chce pisać (pół godziny) 2. Bohater taki jak my (pół godziny) Pogadanka: Opowieść o pracy koncepcyjnej – jak stworzyć ciekawego bohatera. Taki bohater zazwyczaj odpowiada na jakieś potrzeby czy problemy, które są dla nas ważne. Ćwiczenie 1: Freewriting: Jakie są Twoje największe wartości (10 minut) Jakie jest Twoje największe tabu (albo jakie ogólnie są tematy tabu w kulturze, o których się nie mówi) i jak mogłoby ono przekładać się na ciemną stronę Twojego bohatera (10 minut) Pogadanka: Opowieść o cieniu – bardzo często to, co jest tabu albo jest nieświa-dome, siedzi bardzo głęboko w naszej psychice i to właśnie te rzeczy mają na nas największy wpływ 3. Jak wygląda Twój bohater (godzina) Uczestnicy oglądają zdjęcia i portrety różnych osób. Wybierają sobie jakieś, które do nich przemawiają. Jedno z nich pokazuje ich bohatera. Ćwiczenie 2: Uczestnicy wypisują sobie następujące cechy ich bohatera: Cechy fizyczne – wzrost, budowa ciała, włosy i oczy, charakterystyczne cechy w twa-rzy. Blizny i tak dalej. Jakie zwierzę przypomina ich bohater? Jak mówi – cicho czy głośno? Jak się wypowiada? Jaki jest głos tej postaci Jak się ubiera? Mowa ciała: postawa i gesty, charakterystyczne manieryzmy, sposób poruszania się Zapach Pogadanka: Wygląda pokazuje też charakter! Ćwiczenie 3: Uczestnicy wybierają trzy najbardziej charakterystyczne rzeczy z tych wszystkich wymienionych i piszą krótki opis swojej postaci. Czytamy ten opis. GODZINA PRZERWY ### 4. Psychologia postaci (godzina) Pogadanka: Konflikt wewnętrzny – rozdarcie między dwoma wartościami albo rozdarcie pomiędzy tym, co jest na wierzchu, a tym, co jest w cieniu Ćwiczenie 4: Freewriting 10 minut o konflikcie wewnętrznym ich bohatera Jak do tego doszło? – 10 minut pisania o rodzicach głównego bohatera Pogadanka: Backstory – dlaczego jest tak ważne w konstrukcji bohatera Ćwiczenie 5: Czarne scenariusze Uczestnicy pracują w parach i przestawiają sobie swojego bohatera. Przez 15 minut zastanawiają się, jakie byłyby najgorsze rzeczy, jakie mogą się mu wydarzyć. Następnie przez 10 minut piszą scenę, w której jeden taki scenariusz się spraw-dza. Jak reaguje bohater? Czytamy te sceny. Pogadanka: Stawki (najlepsza i najgorsza rzecz, jaka może się wydarzyć bohate-rowi) Pragnienie i cel Ćwiczenie 6: Freewriting Jak wyglądałoby idealne życie Twojego bohatera? 10 minut w kółku dyskutujemy – jakie jest mgliste, niesprecyzowane pragnienie tej po-staci Pogadanka: Wydarzenie inicjujące – to, co sprawia, że niekonkretne pragnienie staje się konkretne. Uczestnicy robią listę potencjalnych wydarzeń inicjujących i tego, jakie kon-kretne cele pod wpływem tych wydarzeń będzie miał bohater Pogadanka: Kiedy bohater ma konkretny cel, to w zasadzie można już tylko mu przeszkadzać i fabuła pisze się sama. Najlepiej, żeby przeszkadzał mu drugi bohater Ćwiczenie 7: Uczestnicy piszą scenę, w które bohater chce zrealizować swój cel, ale pojawia się inny bohater, który mu przeszkadza. Zakończenie: jak rozpisać plan opowieści