
Premiera książki Pawła Chmielewskiego „Dziesięciu biednych samurajów. Pierwsi twórcy polskiego komiksu. Tom 2
Premiera książki Pawła Chmielewskiego „Dziesięciu biednych samurajów. Pierwsi twórcy polskiego komiksu. Tom 2/ Ten poor samurai. The first creators of Polish comics. Volume two”
Premiera książki Pawła Chmielewskiego„Dziesięciu biednych samurajów. Pierwsi twórcy polskiego komiksu. Tom 2/ Ten poor samurai. The first creators of Polish comics. Volume two”.
Prowadzenie: Michał Gliński.
Książka wyróżniona Nagrodą Krakowa Miasta Literatury UNESCO 2025.
O książce:
„Dziesięciu biednych samurajów. Pierwsi twórcy polskiego komiksu. Tom 2/ Ten poor samurai. The first creators of Polish comics. Volume two” w wersji polsko-angielskiej to kontynuacja (którą można swobodnie poznawać jako niezależną publikację) książki „Siedmiu wspaniałych. Pierwsi twórcy polskiego komiksu/ The Magnificent Seven. The first creators of Polish Comics” tego samego autorstwa.
„Dziesięciu biednych samurajów...” ukazuje mniej znanych twórców dziewiątej sztuki (żyjących w XIX i na początku XX stulecia) nie jako osobne, wyabstrahowane byty, zaś komiks jako wypreparowaną dziedzinę (która specjalnie musiała się „narodzić” i posiada bardzo sztywne ramy gatunkowe), ale komiks jako najlepszy przykład literatury wizualnej, ściśle związany z innymi dziedzinami kultury, istniejący również w kontekście historii, społecznych przemian, idei, rozwoju technologii, wojny i pokoju.
Opowiadanie za pomocą sekwencji obrazów odwołujących się do literackich opowieści towarzyszyło polskiej kulturze już u samych jej początków. Stąd w publikacji ukazujących formy komiksowe – jako fascynujący przykład melanżu sztuki popularnej i wysublimowanej/wysokiej – obecność na początku dwóch anonimowych artystów polskiego średniowiecza, symbolizujących dwa nurty narracyjnych opowieści obrazkowych – religijny (Mistrz Piotr i jego Drzwi Gnieźnieńskie) oraz świecki (Mistrz Pani Ginewry z unikalnymi w Europie malowanymi komiksami arturiańskimi z Siedlęcina).
Książki tworzące cykl nie są rozbudowanym esejem naukowym, lecz raczej beletrystyczną opowieścią o komiksie, o tym jak kadry i plansze wyrastają z otaczających nas narracji, towarzyszą człowiekowi w publicznej i prywatnej przestrzeni – wchodzą w dialog z każdą (pozornie nawet odległą) dziedziną sztuki.
Komiks to jednak nie tylko (jak się powszechnie sądzi rysownicy) – w tomie drugim reprezentują ich artyści „platynowej ery”/narodzin prasy ilustrowanej: Michał Płoński, Franciszek Maria Lanci, Antoni Piotrowski, Józef Kruszewski, Arkadiusz Mucharski, ale również pierwszy profesjonalny scenarzysta komiksowy – Leon Kunicki, innowator w dziedzinie prasy i książki obrazkowej – Franciszek Salezy Dmochowski oraz założyciel pierwszych magazynów ilustrowanych w Polsce – Józef Unger.
Pobranie wejściówek na to wydarzenie jest równoznaczne z zapoznaniem się z postanowieniami 


.jpg )

