Loading...
Przejdź do treści
99
Olga Konik i Kacper Greń – Moje typopolo, cz. I i II warsztat 25-26.11.2023, godz. 10:00-14:00

Olga Konik i Kacper Greń – Moje typopolo, cz. I i II warsztat 25-26.11.2023, godz. 10:00-14:00

Warsztat specjalistyczny w partnerstwie z Open Eyes Art Festival, 25-26.11.2023, godz. 10:00-14:00.

moje typopolo >>> typografia wernakularna* stanowi wyzwanie dla ustawodawców miejskich, choć w postmodernistycznej estetyce dostarcza źródła inspiracji profesjonalistom. Dwudniowy warsztat rozpoczniemy wykładem wprowadzającym, a następnie udamy się na wspólną wyprawę po Wesołej i jej okolicy, której celem będzie dokumentacja napisów i słów, które przetrwały niezmienione w obliczu gentryfikacji i prób poprawy estetyki ulic. Pierwszy dzień zakończymy wstępnymi koncepcjami, a drugi poświęcimy eksperymentowaniu i tworzeniu kompozycji literniczych, korzystając z technik analogowych. Każdy uczestnik będzie mógł zaprojektować i wykonać kompozycję, która może być osobistym logo, pieczątką czy plakatem. 

 Warsztaty z cyklu amatorka — chociaż termin „amatorka” często bywa postrzegany w negatywnym świetle, to warto zauważyć, że historia kultury i sztuki pełna jest przykładów, które czerpały inspirację z działań nieprofesjonalnych. Zachwycenie typografią wernakularną, estetyką punkową, sztuką rdzenną czy ludową czasami przeplatało się z modernistyczną formą czy koncepcją „good designu”. Co więcej, eksponowanie sztuki „nieprofesjonalnej” kwestionuje tradycyjną europejską narrację dotyczącą sztuki i profesjonalizmu, co promuje ideę kultury różnorodnej i inkluzywnej, odrzucającej elitaryzm. Te tendencje można było zauważyć podczas najważniejszych wydarzeń artystycznych ostatniego roku, takich jak 59. Biennale Sztuki w Wenecji czy 15. edycja Documenta w Kassel. 

 * Typografia wernakularna odnosi się do rodzaju typografii lub kształtowania tekstu, które wywodzą się z lokalnych, często nieprofesjonalnych źródeł i są charakterystyczne dla określonej społeczności, kultury lub miejsca. Jest to rodzaj typografii, który nie jest tworzony przez profesjonalnych projektantów graficznych, ale powstaje spontanicznie w środowisku codziennym. Typografia wernakularna często łączy różne kroje pisma, kolory, style i układy tekstu w niekonwencjonalny sposób. 

 Przykłady typografii wernakularnej to np. ręcznie malowane reklamy na ścianach budynków, napisy na samochodach dostawczych, plakaty tworzone przez lokalne społeczności na potrzeby wydarzeń kulturalnych czy też graffiti uliczne. Charakterystyczne dla typografii wernakularnej są jej autentyczność i unikalność, ponieważ nie jest ona tworzona zgodnie z tradycyjnymi regułami typografii, ale wyraża lokalną kreatywność i kulturę. 

 Dla projektantów graficznych i artystów, typografia wernakularna może stanowić źródło inspiracji ze względu na jej nietypowe podejście do typografii i możliwość eksperymentowania z formą i stylem. Przykłady typografii wernakularnej mogą być cenne jako studium różnorodności i autentyczności wyrażanych przez różne społeczności i kultury. 

Pobranie wejściówek na to wydarzenie jest równoznaczne z zapoznaniem się z postanowieniami Regulaminu Organizatora wydarzenia.

Organizator: KBF
26 listopada 2023, godz. 10:00
Apteka Designu / Kopernika 19a