Nowe narracje: Jaka przyszłość dla nas? Narracje o przyszłości
Podczas spotkania z Marcinem Napiórkowskim i Krzysztofem Wróblewskim porozmawiamy o tym, czy możliwe jest tworzenie (projektowanie, układanie…) nowych opowieści o przyszłości. Co zrobić, by opowieści te nie były dychotomiczne i stronnicze, tylko otwarte na nowe możliwości i zmiany? Czy wizje przyszłości muszą od razu wiązać się z utopią, dystopią lub protopią?
Dowiemy się również, jak storytelling może pomóc w budowaniu nowych narracji i jaką rolę pełni w tym wszystkim autor, narrator i bohaterowie. Zastanowimy się także, gdzie w tych obszarach odnajdziemy sprawczość oraz jaką rolę odgrywają w tym wszystkim projektanci. Opowieść opowieścią, ale zmiana sama się nie dokona…
Spotkanie poprowadzi Agata Bisping – Obserwatorium Trendów dla Kultury KBF.
Marcin Napiórkowski
Profesor w Zakładzie Kultury Współczesnej oraz w Centrum Badania Ryzyka Systemowego na Uniwersytecie Warszawskim. Wykorzystuje narzędzia semiotyki, by zrozumieć, jak za pomocą opowieści ludzie nadają sens rzeczywistości. Pracował w polskich i międzynarodowych projektach badawczych dotyczących wyobrażeń o relacji przeszłości i przyszłości oraz społecznego postrzegania nowych technologii. Jest autorem kilku popularnych książek m.in. „Turbopatriotyzmu” i „Kodu kapitalizmu”. Regularnie publikuje też w Tygodniku Powszechnym. Tata trójki dzieci. Jak tylko znajduje chwilę, to dzieli się ciekawymi znaleziskami na blogu www.mitologiawspolczesna.pl.
Krzysztof Wróblewski
Krzysztof Wróblewski ukończył filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 2006 roku pracuje w branży reklamowej i filmowej. Obecnie jest związany z produkcjami audiowizualnymi w Laniakea Pictures. Prowadzi również warsztaty na temat storytellingu w filmie i animacji, eksploruje możliwości nowych technologii w produkcji treści oraz analizuje, na jakie sposoby są konstruowane i opowiadane współczesne historie. Kiedy nie pracuje, poluje na co bardziej intrygujące filmy i seriale fantastyczne, i stara się krytykować te dobre oraz bronić słabsze. Bezustannie powiększa swoją kolekcję sag fantasy, a także ogrzewa własne dzieci ogniem popkulturowego kaganka oświaty.