Loading...
Przejdź do treści
99
Mikro Orchestra

Mikro Orchestra

Mikro Orchestra (Wrocław) kontrolery konsol

Festiwal zakończy unikalny performance Micro Orchestry z Wrocławia grający na starych konsolach do gier komputerowych. Mikro Orchestra to zespół muzyczny, grający inteligentną muzykę elektroniczną za pomocą kieszonkowych konsol do gier (np. GameBoy). Zespół stylistycznie nawiązuje do tradycji komputerów z lat 80-tych (8-bitowej sceny komputerowej: Commodore 64, Atari, ZX Spectrum itd.). Oprócz grania muzyki, zespół tworzy i rozwija własne oprogramowanie do VJ-ingu (SQJ) i dźwięku (np. Bifurcation Synthesizer), z przeznaczeniem na konsole do gier (GameBoy Advance). Każdy koncert jest inny z tego względu, że artyści często improwizują na zasadzie jam-session oraz eksperymentują. Tego typu muzyka doskonale sprawdza się zarówno w undergroundowych klubach jak i podczas dużych wydarzeń artystycznych. Autorzy także eksperymentują poprzez dobieranie zaskakujących i nietypowych miejsc na swoje koncerty, takich jak np. market budowlany.
Pochodzący z Kłodzka zespół zadebiutował (w sześcioosobowym składzie) w 2001 r. występem podczas IX Międzynarodowego Biennale Sztuki Mediów WRO 01. Jednorazowy eksperyment stał się projektem muzycznym chętnie zapraszanym na największe europejskie festiwale sztuki elektronicznej takie jak: Ars Electronica (Linz, Austria), Transmediale i Club transmediale (Berlin, Niemcy), Read_Me (Moskwa, Rosja), Piemonte Share Festival (Turyn, Włochy), FESTA ELETTRONICA (Rzym, Włochy), experimentaclub (Madryd, Hiszpania), Festival Emergences (Paryż, Francja), ENTERmulPmediale (Praga, Czechy), STEIM (Amsterdam, Holandia), Microscopesession (Drezno, Niemcy), Social Hacking (Plymouth, Anglia), Trondheim Matchmaking (Trondheim, Norwegia), MenschMeerMedien (Delmenhorst, Niemcy), Lange Nacht der Kontrastorchester (Berlin, Niemcy), HIGH_SCORE (Paryż, Francja), The parallel World Robots (Lille, Francja), Moeblierte Kindheit (Duesseldorf, Niemcy), EXIT festival (Paryż, Francja), Warsaw Electronic Festival i wiele innych. Zespół Mikro Orchestra był także bohaterem audycji radiowych i telewizyjnych (BBC News, Copernicus, RAI, ARD, Viva Polska, TVP1, RTL2, ARTE) oraz artykułów w prasie krajowej i międzynarodowej (Gazeta Wyborcza, Liberation, El Pais, włoska edycja VOGUE oraz Glamour, niemiecki Max, Wired Magazine, japoński Art Yard, polskie Przekrój, Fluid). Zespół reprezentował Polskę podczas obchodów Roku Polskiego w Austrii oraz Roku Polskiego we Francji. Na koncie ma także udział w amerykańskim filmie dokumentalnym „8 BIT – a documentary about art and video games”, poświęconym 8 bitowej scenie muzycznej na świecie oraz szereg publikacji związanych ze sztuką współczesną (np. Economising Culture: On 'The (Digital) Culture Industry’ wydawca: Autonomedia 2004 ). W 2006 r., z przyczyn niezależnych, zespół był zmuszony zmienić nazwę z „gameboyzz orchestra project” na Mikro Orchestra i obecnie występuje w różnych konfiguracjach oraz zmiennym składzie (obecny skład: Jarosław Kujda, Mariusz Jura, Paweł Janicki, Małgorzata Kujda, Tomasz Procków). W 2007 r. zespół został zaproszony do przygotowania warsztatów z tworzenia dźwięku oraz obrazu za pomocą konsol do gier dla studentów Uniwersytetu w Plymouth (Wielka Brytania). Projekt powstał z potrzeby poszukiwania różnych źródeł dźwięku oraz energii w muzyce. W 2008 r. muzycy zaprosili do współpracy wokalistkę z Berlina – Lidię Visconti, która niezwykłym głosem (mezzosopran) na zasadzie kontrastu doskonale wzbogaciła surowe elektroniczne dźwięki, podczas koncertu w klubie Jazz Rura we Wrocławiu oraz podczas festiwalu Grassomania 2010 w Gdańsku. W 2011 r., w ramach obchodów swoich 10-tych urodzin, zespół wystąpił podczas przedpremierowego pokazu najnowszej konsoli do gry 3DS zorganizowanego przez polski oddział firmy Nintendo w Warszawie. W marcu 2011 r. zespół został zaproszony przez producentów do udziału w 4 edycji programu MAM TALENT gdzie swym występem wzbudził wiele kontrowersji i komentarzy. W grudniu 2011 r. zespół został wyróżniony przez najważniejszego polskiego twórcę muzyki elektronicznej Marka Bilińskiego za remix kultowego utworu z lat 80-tych „Ucieczka z tropiku”. Podczas Biennale Sztuki Mediów WRO w 2019 r. projekt był częścią wystawy „Reinkarnacja sztuki mediów”.

24 listopada 2024, godz. 21:00
Hevre / Beera Meiselsa 18
20 zł

Stowarzyszenie Artystyczne Muzyka Centrum zapraszają na 32. edycję festiwalu Audio Art, która odbędzie się w dniach 15-24 listopada 2024 roku.

Koncerty odbędą się w Pałacu Potockich na Rynku Głównym, Hevre, Instytucie Kardiologii Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie oraz w budynku głównym AMKP przy ul. św. Tomasza 43. Wydarzenia Festiwalu Audio Art będą również transmitowane na żywo w Internecie.

Szczegółowy harmonogram, a także transmisje koncertów dostępne na stronie festiwalu.

Festiwal Audio Art w Krakowie odbywa się nieprzerwanie od 1993 roku. Premierowe koncerty, instalacje i performansy dotyczą przeglądu najważniejszych projektów sztuki dźwiękowej i muzyki współczesnej z całego świata. Ważne miejsce w programie zajmują polskie premiery o szczególnym wymiarze. Definiują nowy paradygmat sztuki współczesnej. Zawierają elementy powiązane z tożsamością artysty, jego szczególnej misji w formowaniu lokalnej kultury. Porządkują świat postpandemiczny z zabezpieczeniem dziedzictwa kulturowego. Kreują nowe formy sztuki wyrafinowanej, zaangażowanej wobec współczesnych wyzwań stawianych przez migrację i zagrożenia związane z wojną.

Koordynacja projektu: prof. dr hab. Marek Chołoniewski

Wybierz bilety

Twój koszyk