Loading...
Przejdź do treści
99
GRANDS CONCERTS: LA GUILDE DES MERCENAIRES

GRANDS CONCERTS: LA GUILDE DES MERCENAIRES

Program Riposta jest przeglądem muzyki weneckiej początku XVII wieku, kluczowego okresu, w którym w samym apogeum głębokich napięć politycznych, religijnych i artystycznych w sztuce kompozycji pojawił się całkiem nowy styl.

„Wenecjanie rodzą się wolni i nie muszą opowiadać się przed nikim poza Bogiem, który jako jedyny stoi nad dożą w rozwiązywaniu spraw” – tą odpowiedzią skierowaną do papieża Pawła V w 1605 roku Republika Wenecka nie pozostawia wątpliwości co do jej stanowiska wobec władz kościelnych. W Wenecji tamtej doby przedstawiciele Kościoła nie mają żadnej władzy politycznej i mogą być stawiani przed sądem cywilnym, jeśli naruszają prawo republiki.

Konflikt z papieżem doprowadzi w końcu do ekskomunikowania republiki i jej poddanych. Oficjalnie wenecjanie nie mogą odprawiać mszy, udzielać i przyjmować sakramentów. Cóż z tego, skoro doża Leonardo Dona i weneccy senatorzy, ludzie głęboko religijni, ale świadomi swoich obowiązków, najzwyklej w świecie zabronią publikacji papieskiego interdyktu... Wenecjanie kontynuują zatem praktyki religijne, łącząc je jak zawsze z niesamowitym komponentem artystycznym, najbardziej zadziwiającym w ówczesnej Europie.

Tymczasem w 1610 roku Claudio Monteverdi, związany jeszcze wówczas z dworem księstwa Mantui, dedykuje swoje najważniejsze dzieło sakralne Vespro della Beata Vergine papieżowi Pawłowi V. Wkrótce potem, w 1613 roku kompozytor obejmuje stanowisko maestro da cappella, jedno z najważniejszych w tamtej epoce wyróżnienie dla muzyka, w weneckiej bazylice Świętego Marka.

Program zespołu La Guilde des Mercenaries wpisuje się w kontekst tych politycznych i artystycznych konfliktów i dynamicznych zmian. Muzyczna historia XVII wieku, czyli włoskiego seicento, rozpoczyna się jeszcze w polifonicznej tradycji prima pratica. Jednak utwory wokalne wzbogacane są stopniowo o ozdobniki i dyminucje, na plan pierwszy wysuwa się tekst literacki, głos zyskuje prymat, a instrumenty, zamiast go podwajać, wybijają się na niezależność. Pojawiają się basso continuo i nowa forma instrumentalna: sonata, która wykuwa się jeszcze zanim zacznie nosić tę nazwę. Wraz z seconda pratica, rozwiniętą zwłaszcza przez Claudio Monteverdiego, rodzi się całkiem nowy sposób pisania muzyki.

Podczas gdy w początkach XVII wieku władze świeckie i religijne toczą spór o Wenecję, jej kompozytorzy i muzycy emanują kreatywnością i inwencją. To, co w ich wydaniu uznać można za artystyczną ripostę na tumult epoki, daje początek nowej muzycznej estetyce: w okresie konfliktów i napięć artyści poszukują nowej harmonii świata.

INFORMACJE O DOSTĘPNOŚCI:
Koncert z miejscami siedzącymi nienumerowanymi. Miejsce koncertu jest dostępne dla osób z ograniczeniami ruchowymi. Wejście z poziomu ulicy (od ul. Karmelickiej), przed wejściem kostka brukowa. Drzwi wahadłowe, kamienny próg. Brak progów wewnątrz kościoła.
Koncert oświetlony świecami z minimalnym oświetleniem elektrycznym. Koncert w pełni akustyczny, bez wykorzystania systemów nagłośnieniowych (co za tym idzie – brak pętli indukcyjnej dla osób słabosłyszących).
W kościele jest chłodno, prosimy się ciepło ubrać. Na miejscu dla chętnych będą wydawane koce.
Istnieje możliwość asysty dla osób z niepełnosprawnością wzroku*.
DATY SRZEDAŻY BILETÓW:
Sprzedaż biletów na stronie KBF:BILETY rozpocznie się w dniu 12 lutego 2025 o gdzinie 10:00.
Przedsprzedaż biletów, poprzez aplikację KBF:PLUS rozpocznie się w dniu 11 lutego 2025 o godzinie 9:00.
Sprzedaż wyjątkowego festiwalowego PAKIETU VIP rozpocznie się 11 lutego 2025 o godzinie 9:00 na stronie KBF:BILETY
Zakup biletów na to wydarzenie jest równoznaczne z zapoznaniem się z postanowieniami Regulaminu Organizatora wydarzenia.
Organizator: KBF
14 kwietnia 2025, godz. 20:00
Klasztor Karmelitów - Parafia Nawiedzenia NMP "Na Piasku" / ul. Karmelicka 19, 31-131 Kraków
100 zł | 50 zł
*Możliwość asysty dla osób z niepełnosprawnością wzroku: jeśli będą Państwo potrzebowali asystenta prosimy o zgłoszenie do 31 marca 2025 poprzez mail na adres: barbara.zajac@kbf.krakow.pl lub telefonicznie (tel. 604 483402 - to numer Barbary Zając, koordynatorki dostępności w KBF). Razem z asystentem będzie można przejść z najbliższego przystanku autobusowego lub tramwajowego. Na miejscu obecni będą wolontariusze oraz obsługa widowni, którzy w razie potrzeby służą pomocą.
W przypadku szczególnych potrzeb lub dodatkowych pytań – zadzwoń lub napisz do nas. Chętnie pomożemy!  tel./SMS: +48 604 483 402 / mail: barbara.zajac@kbf.krakow.pl

Wybierz bilety

Twój koszyk

Zobacz inne wydarzenia: