Loading...
Przejdź do treści
99
GRANDS CONCERTS: GRAINDELAVOIX

GRANDS CONCERTS: GRAINDELAVOIX

Król Dawid, jedna z kluczowych postaci biblijnych, od zawsze kojarzony jest z muzyką. Tradycja przypisuje mu autorstwo psalmów, a liczne opowieści przedstawiają go jako muzyka i śpiewaka, którego dźwięki koiły ludzi i zwierzęta. Zawarte w Drugiej Księdze Samuela lamentacje Dawida po śmierci zbuntowanego syna Absaloma i bliskiego przyjaciela Jonatana to wyraz żałoby, który przekracza historyczne konteksty i porusza do dziś.

Konstrukcja lamentacji Dawida umiejętnie łączy wyraz osobistego smutku z uniwersalnym znaczeniem, co sprawia, że wciąż wpisują się w różnorodne ramy kulturowe i polityczne. Te dzieła odżyły szczególnie w XVI i XVII wieku w Anglii, Flandrii i Hiszpanii, gdzie były na nowo interpretowane. Historie Dawida, Absaloma i Jonatana przypominają starożytne tragedie, pełne zdrady, zemsty i miłości. Lamentacje zaś koncentrują się na stracie – ojca opłakującego syna i mężczyzny opłakującego przyjaciela. Dawid – potężny władca, a jednocześnie pogrążony w smutku człowiek – symbolizuje połączenie siły z kruchością.

Program koncertu zespołu Graindelavoix został zaprojektowany, jak mówią sami artyści, jako „muzyczny atlas” lamentacji Dawida. Dzięki temu słuchacze w dziełach różnych twórców mogą odkrywać podobieństwa i różnice. Powtarzające się teksty i motywy ułatwią dokonanie porównań, a zarazem pozwolą zagłębić się w emocjonalne i artystyczne przeżywanie tych arcydzieł.

Pierwsza część programu obejmuje cztery lamentacje po Absalomie, w tym ekspresyjny motet Richarda Deringa, pełne chromatyzmu Rex autem David Bernardina de Ribery, słynne Absalon fili miPierre’a de la Rue i drugą lamentację Deringa wyróżniającą się początkowym wierszem (nieobecnym w innych angielskich lamentacjach) And the King was moved. Druga część koncertu skupi się na lamentacjach po Jonatanie. Obok dzieł angielskich kompozytorów Thomasa Tomkinsa i Roberta Ramseya znajdują się tu motety Josquina des Prez i Pierre’a de la Rue, łączące partie deklamacyjne z polifonią. Trzecia część wraca do lamentacji po Absalomie w kanonicznym dziele Lodovica Agostiniego, prostym, ale poruszającym motecie Alonsa de Tejedy oraz monumentalnym Absalon fili miNicolasa Gomberta, stworzonym na osiem głosów z wykorzystaniem motywu Mille Regrets, ulubionego utworu cesarza Karola V.

Program ukazuje lamentacje Dawida jako dzieła przekraczające granice czasu i przestrzeni, łączące osobiste przeżywanie bólu z jego uniwersalnym wymiarem. Emocjonalna głębia i ambiwalentny kontekst czynią je wczesnymi przykładami autonomicznych dzieł sztuki, które eksplorują subiektywność poprzez muzykę. To pierwsza próba zebrania obszernego repertuaru lamentacji Dawida w jeden program, oferująca współczesnym słuchaczom wyjątkowe doświadczenie żałoby w muzyce.

INFORMACJE O DOSTĘPNOŚCI:
Koncert z miejscami siedzącymi numerowanymi (Strefy 1A, 1B, 1C, 1D, Strefa 2) i siędzącymi nienumerowanymi (Strefa 3). Miejsce koncertu jest dostępne dla osób z ograniczeniami ruchowymi. Wejście z poziomu ulicy, przed wejściem kamienny próg, brak schodów. Wejście od ul. Augustiańskiej wiedzie przez krużganki klasztorne.
Koncert oświetlony autonomicznym delikatnym oświetleniem przygotowanym przez zespół. Koncert w pełni akustyczny, bez wykorzystania systemów nagłośnieniowych (co za tym idzie – brak pętli indukcyjnej dla osób słabosłyszących). W kościele jest bardzo chłodno, prosimy się ciepło ubrać. Na miejscu dla chętnych będą wydawane koce.
Istnieje możliwość asysty dla osób z niepełnosprawnością wzroku*.
DATY SRZEDAŻY BILETÓW:
Sprzedaż biletów na stronie KBF:BILETY rozpocznie się w dniu 12 lutego 2025 o gdzinie 10:00.
Przedsprzedaż biletów, poprzez aplikację KBF:PLUS rozpocznie się w dniu 11 lutego 2025 o godzinie 9:00.
Sprzedaż wyjątkowego festiwalowego PAKIETU VIP rozpocznie się 11 lutego 2025 o godzinie 9:00 na stronie KBF:BILETY
Zakup biletów na to wydarzenie jest równoznaczne z zapoznaniem się z postanowieniami Regulaminu Organizatora wydarzenia.
Organizator: KBF
15 kwietnia 2025, godz. 19:00
Kościół Św. Katarzyny Aleksandryjskiej / Augustiańska 7, 31-064 Kraków
120 zł | 100 zł | 80 zł
*Możliwość asysty dla osób z niepełnosprawnością wzroku: jeśli będą Państwo potrzebowali asystenta prosimy o zgłoszenie do 31 marca 2025 poprzez mail na adres: barbara.zajac@kbf.krakow.pl lub telefonicznie (tel. 604 483402 - to numer Barbary Zając, koordynatorki dostępności w KBF). Razem z asystentem będzie można przejść z najbliższego przystanku autobusowego lub tramwajowego. Na miejscu obecni będą wolontariusze oraz obsługa widowni, którzy w razie potrzeby służą pomocą.
W przypadku szczególnych potrzeb lub dodatkowych pytań – zadzwoń lub napisz do nas. Chętnie pomożemy!  tel./SMS: +48 604 483 402 / mail: barbara.zajac@kbf.krakow.pl

Wybierz bilety

Twój koszyk

Zobacz inne wydarzenia: