Loading...
Przejdź do treści
99
100 cymbals | Sacrum Profanum 2022

100 cymbals

Koncert instalacyjny na 100 śpiewnych talerzy perkusyjnych jako unikalne doświadczenie (także wizualne) i ćwiczenie z głębokiego słuchania.

100 cymbals to unikalne doświadczenie koncertowe i słuchowe jednocześnie, w którym muzycy Les Percussions de Strasbourg za sprawą Ryojiego Ikedy zanurzają się bezmiarze wibracji. To nie tyle koncert, co audiowizualna instalacja z elementami performansu. Ikeda jest czołowym japońskim twórcą muzycznym i wizualnym. Znany przede wszystkim ze swej ambientowej twórczości z lekko zarysowanym rytmem, zawsze był blisko sceny glitch i noise, chociażby za sprawą Carstena Nicolaia (Alva Noto), z którym wielokrotnie współpracował. W 100 cymbals daje się poznać z nowej strony, jako apologeta głębokiego słuchania (deep listening), jednocześnie kreśląc cienką linię pomiędzy hałasem a harmonicznym rezonansem. Siłą rzeczy projekt stał się głębokim studium możliwości tego prostego miedziano-blaszanego instrumentu. Łatwo można sobie wyobrażać nieznośny, chaotyczny, arytmiczny zgiełk generowany przez sto metalowych talerzy perkusyjnych uderzanych randomowo – nic bardziej mylnego! To lekki drone ze zmieniającymi się harmoniami pieszczącymi bębenki uszne, niczym słodko brzmiące skrzypce. Nie brak tej muzyce niemal polifoniczno-chóralnej śpiewności, która jednoznacznie wskazuje, jak delikatny to instrument.

Koncert otworzy nowe odczytanie utworu Johna Cage’a, zadedykowanego Hansowi Arpowi i podarowanego Les Percussions de Strasbourg (Cage uważany jest za jednego ze współzałożycieli dadaizmu, szczególnie z uwagi na jego stosunek do natury i kosmogoniczną koncepcję sztuki). Pod kierunkiem Ryojiego Ikedy utwór nabiera nowego charakteru –występujące w partyturze obiekty (drewno, woda, szkło, metal) artysta zastąpił tradycyjnymi, ceremonialnymi japońskimi instrumentami (hyōshigi).

04 września 2022, godz. 17:00
Hangar Czyżyny / Osiedle 2 Pułku Lotniczego 26 a, 31-869 Kraków
70

Program:

Część I
John Cage / Ryoji Ikeda – But what about the noise of crumpling paper which he used to do in order to paint the series of “papiers froisses” or tearing up paper to make “papiers dechires?” Arp was stimulated by water (sea, lake, and flowing waters like rivers), forests (1985/2021) 15’ [premiera polska]


Część II
Ryoji Ikeda – 100 Cymbals (2019) [premiera polska] 35’ 

Wykonawcy:
Les Percussions de Strasbourg:
Alexandre Esperet, Léa Koster, Emil Kuyumcuyan, Olivia Martin, Minh-Tâm Nguyen, François Papirer, Lou Renaud-Bailly, Thibaut Weber, Hsin-Hsuan Wu, Yi-Ping Yang

Koprodukcja:
Les Percussions de Strasbourg
Festival Musica
KunstFestSpiele Herrenhausen

With the special help of Yamaha and Turkish cymbals

Wybierz bilety

Twój koszyk